FANDOM

Witam Was w serii wywiadów Miraculersi za kulisami! Na sam początek przeprowadziłam wywiad z użytkowniczką Rudy Kotek, założycielką naszej wiki. Zapraszam do czytania!

Może na sam początek przedstawisz się czytelnikom?

Jestem Rudy Kotek, znana również jako Ruda, założycielka polskiej Miraculum: Biedronka i Czarny Kot Wikia, istniejącej od 19 grudnia 2015 roku.

Jak zaczęła się Twoja przygoda z Wikią, aktualnie FANDOMem?

Przygodę zaczęłam, przeglądając jedną z bardziej popularnych wiki, My Little Pony, gdy jeszcze nie posiadałam konta. Po kilku latach znalazłam opuszczoną Wikię poświęconą serialowi, który aktualnie oglądałam. Założyłam konto i zaczęłam nową przygodę, tym razem jako edytor.

Jak to się stało, że zaczęłaś oglądać Miraculum?

Przeglądając kanały telewizyjne, natknęłam się na jeden z odcinków. Początkowo podeszłam do serialu sceptycznie, jednak po kilku minutach podbił moje serce.

Co skłoniło Cię do założenia tej wiki?

Po obejrzeniu kilku odcinków chciałam się dowiedzieć czegoś więcej o serialu. Ze swojego wcześniejszego doświadczenia postanowiłam odszukać wiki poświęconej Biedronce, jednak jej nie znalazłam. Wtedy podjęłam decyzję o założeniu nowej społeczności.

Jak wspominasz początki wiki?

Pamiętam, że nie wiedziałam, od czego zacząć. Projekt był zupełnie nowy, wiele artykułów i pomysłów czekało na zrealizowanie. Było trudno, jednak wkrótce pojawili się nowi edytorzy, którzy mi pomogli w tworzeniu Wiki.

Co czułaś, gdy ta wiki zaczęła się rozrastać i przybywali nowi ludzie, niekoniecznie z dobrymi intencjami?

Byłam szczęśliwa, że wikia rozwijała się nie tylko dzięki mnie, ale też dzięki innym użytkownikom. Jednak gdy ci przychodzili tylko, aby ją zniszczyć, udawało mi się zachować spokój i rozwiązywać wszelkie problemy.

Jakie jest Twoje najlepsze wspomnienie związane z tą wikią?

Na pewno dobrze wspominam zaangażowanie użytkowników, gdy założyliśmy na wiki Fanon. Również początki chatu, gdy poznałam wiele ciekawych użytkowników nie tylko od strony edycyjnej.

Teraz odetniemy się już nieco od wspomnień. Jak oceniasz siebie jako założycielkę?

Początkowo, przyznaję, nie nadawałam się do tej roli. Jednak z czasem zaczęłam sobie lepiej radzić ze swoimi obowiązkami, ucząc się na błędach, co robię do tej pory. Aktualnie nie uważam siebie za wzór założyciela społeczności, jednak widzę dużą poprawę w tym co robię.

Jakie porady możesz dać komuś, kto chce założyć własną wiki lub właśnie to zrobił?

Słuchanie głosu społeczności jest bardzo ważne w roli założyciela. Musi jednak mieć również swoje zdanie i nie bać się go wyrażać. Również podział roli w postaci poszerzenia administracji jest ważny. Pozwala on skupić się na swoich obowiązkach oraz dać szansę użytkownikom z aspiracjami na awans.

Bardzo dziękuję za ten wywiad! Czy na koniec chciałabyś powiedzieć coś naszym czytelnikom? A może chcesz kogoś pozdrowić?

Chciałabym podziękować Wam wszystkim za tworzenie naszej Społeczności i życzyć miłych edycji na wiki. Jesteście najlepsi! Również chciałabym osobno podziękować wszystkim członkom administracji, za to, że ze mną wytrzymują i mają masę wspaniałych pomysłów.

I na tym już kończymy! Mam wrażenie, że ten wywiadzik jest przykrótki, ale cóż, to dopiero rozgrzewka. Sama dopiero uczę się przeprowadzać wywiady, ale mam szczerą nadzieję, że gdy będzie ich więcej, moje zdolności w tej dziedzinie się poszerzą.

Wszelkie pytania do Rudego Kotka, a także sugestie dotyczące formy wywiadów są mile widziane!

~Dżemiś