FANDOM

Uwaga! Poradnik jest tworzony amatorsko, a jego autor nie jest profesjonalnym rysownikiem. Prosimy o podchodzenie do poradnika jako do wskazówek, które mogą pomóc Wam poszerzyć horyzonty lub pokazać nowe techniki. Podana poniżej treść opiera się na doświadczeniach autora i nie każdy musi się z nią zgadzać.

Zanim rozpoczniemy przygodę z rysowaniem i szczegółami, warto początkowo skupić się na anatomii oraz szkielecie postaci, który ułatwi nam stworzenie reszty rysunku. Warto pamiętać, że brak szkieletu lub początkowego szkicu może łatwo zniszczyć anatomię naszej postaci i może stworzyć zniekształcenia i dysproporcje, które dzięki temu łatwo zniwelujemy lub zmniejszymy ich występowanie.

„Standardowa” postać ma wysokość około 6 — 8 głów. Ilość głów, czyli wysokość, zmienia się również z wiekiem postaci oraz wzrostem, jaki jej nadamy. Przyjmując, że postać ma około 160 — 170 cm wysokości, powinna mierzyć około 6 — 7 głów. Im postać wyższa, tym wartość ta zwiększa się. Działa to również w drugą stronę. Im niższa, tym mniej głów będzie w jej wysokości. Przedstawiona poniżej postać mierzy około 7 głów, jednak ze względu na łatwość w określaniu wysokości kolan, kostek, itp. zastosowałam inną metodę tworzenia szkicu pomocniczego. Mam nadzieję, że jeszcze nikt się nie pogubił i można zaczynać pierwsze szkice.

Krok 1Edytuj

Anatomia1

Zaczynając szkic pomocniczy, początkowo najlepiej jest skupić uwagę na głowie. To właśnie dzięki jej długości będziemy określać wysokość reszty ciała, więc ważnym jest, aby od razu przemyśleć jej kształt oraz długość. Musimy wiedzieć do kogo będzie należała, do kobiety, mężczyzny, dziecka, a może do stworzonej przez nas istoty z nietypowymi proporcjami. Tak czy inaczej, stanowi ona początek naszej pracy. Pierwszym krokiem jest narysowanie okręgu. Dzięki temu określamy czubek głowy, a sam okrąg będzie stanowił podstawę, aby stworzyć twarz postaci.

Krok 2Edytuj

Anatomia2

W dalszej części rysujemy linie pomocnicze. Poziomą kreską mniej więcej określamy wysokość oczy, zaś pionową — kierunek, w jakim postać odwraca głowę. Jeśli nasza postać ma skierowaną twarz przed siebie, kreska pionowa zostanie usadowiona na środku okręgu. Jeśli jej twarz obróci się np. w prawo, pionowa kreska przesuwa się, aby określić środek twarzy. Dokładniejsza rozpiska znajdzie się w wątku poświęconemu właśnie twarzy.

Krok 3Edytuj

Anatomia3

Następnym krokiem jest szkicowe określenie części twarzy. Zaznaczamy położenie oczu (musimy pamiętać, że linia pozioma powinna być dla nas określeniem, gdzie leżą oczy, jednak nie można się jej ściśle trzymać. Jeśli uznamy, że oczy są zbyt nisko lub wysoko, łatwiej jest „przesunąć” linię oczu, aniżeli cały okrąg, który stanowi podstawę całej głowy), nosa (najczęściej na samym końcu okręgu, ale nadal w jego wnętrzu), usta oraz wysokość i grubość warg.

Krok 4Edytuj

Anatomia4

Mając wcześniejsze kroki, bardzo łatwo można określić koniec twarzy, czyli położenie oraz długość brody. Kierując się zaznaczoną linią, od wcześniej zarysowanego okręgu rysujemy linie, aby pokazać kształt szczęki.

Krok 5Edytuj

Anatomia5

Skoro mamy już głowę, pora zacząć zaznaczać resztę ciała. Liniami pomocniczymi określamy początek oraz koniec twarzy. Jeśli już ją znamy, poniżej rysujemy dwie kolejne linie, których odstępy pomiędzy sobą są równe długości naszej głowy. W chwili obecnej nasza postać ma wysokość 3 głów. Linie będą stanowiły podstawę do narysowania tułowia.

Krok 6Edytuj

Anatomia6

Mając linie pomocnicze, możemy kontynuować naszą pracę. Na początek zaznaczamy grubość szyi oraz jej długość. Jeśli nie mamy zbyt dużej wprawy, delikatną linią można wyznaczyć wysokość ramion postaci oraz jej obojczyki. Następnie zaznaczamy pachy. Najczęściej rysuję je na 1/3 wysokości pomiędzy liniami pomocniczymi lub zbliżonej, jednak warto pamiętać, że wysokość ta jest umowna i możemy ją przemieszczać z uwagi na różne postury. Następnym krokiem jest zaznaczenie biustu postaci, jeśli jest to kobieta oraz mięśni klatki piersiowej, jeśli rysujemy mężczyznę. Linia pomocnicza wyznacza umiejscowienie żeber. Mając zarysowaną klatkę piersiową, możemy wyraźnie zaznaczyć oraz zaokrąglić ramiona tym samym pokazując, jak szerokie mają one być. Dalszym etapem jest zaznaczenie talii oraz bioder. Wcięcie tali może znajdować się na 2/5 wysokości pomiędzy liniami pomocniczymi. Podobnie jak wcześniej, wysokość ta jest zmienna, w zależności od postury postaci oraz jej sylwetki. Pośrodku linii pomocniczych rysujemy pępek, zaś pod ostatnią linią — koniec tułowia.

Krok 7Edytuj

Anatomia7

Teraz pora na ręce. W przypadku ukazanej obok postaci, łokcie będą umiejscowione mniej więcej na wysokości wcięcia w talii. Właśnie dlatego ten krok zostawić na późniejszy etap, kiedy będziemy już mieli szkic tułowia. Nadgarstek postaci rysujemy na poziomie ostatniej linii pomocniczej, czyli mniej więcej tam, gdzie kończymy tułów. Dorysowujemy dłonie.

Ciekawostka — Długość naszej dłoni jest równa lub bardzo podobna długości naszej twarzy (czoło — broda)

Krok 8Edytuj

Anatomia8

Przyszła pora na ostatnią część, czyli nogi. Początkowo zacznijmy od ud. Aby wyznaczyć umiejscowienie kolan, mierzymy odległość pomiędzy pachami — połową biustu a kroczem postaci. Mając potrzebną miarę, wyznaczamy linię pomocniczą. Jeśli uznamy, że uda będą za krótkie lub długie, zmieniamy położenie linii pomocniczej przed narysowaniem ud. Poniżej linii pomocniczej zaznaczamy kolana. Odległość pomiędzy kolanami a kostkami będzie tej samej długości co nasze uda, jednym słowem, kopiujemy wymierzoną wcześniej wysokość. W razie potrzeby zmieniamy położenie. Na końcu rysujemy stopy naszej postaci.

Ciekawostka — Długość naszej stopy jest równa lub bardzo podobna długości naszego ramienia.

Poniżej możecie również zobaczyć dwa przykłady z książek o rysowaniu. Z własnego doświadczenia wiem, że dla osób początkujących wskazówki te mogą być niedostateczne. Zawsze warto łączyć różne wskazówki według własnych potrzeb.

W pierwszym przypadku autor posiłkuje się szkieletem, który ułatwi nam naszkicowanie ciała oraz wybranej przez nas pozy. Warto jednak zauważyć, że nie stosuje on linii pomocniczych oraz nie podaje czytelnikom długości poszczególnych części ciała. Może to bardzo zaburzyć proporcje, jeśli mamy problem z ich zachowaniem. W drugiej książce autorzy pokazują nam inną technikę. Kształtu postaci nadajemy przez wykorzystanie figur geometrycznych. Sposób ten może być nieco trudniejszy, jeśli nie znamy na pamięć grubości poszczególnych części ciała i możemy mieć z tym problemy. Podobnie jak we wcześniejszej książce, nie są stosowane linie pomocnicze.

Podane poniżej treści są cytatami z książek!

„Manga Kompletny Poradnik Rysowania” Peter GrayEdytuj

Krok 1Edytuj

KsiążkaAnatomia1

Zacznij od linii pionowej, dzięki której twój rysunek będzie symetryczny. Na górze narysuj głowę Postaci w kształcie jaja. Kształt klatki piersiowej jest jak duży owal z usuniętym kawałkiem u dołu pokazującym kształt żeber. Owal leżący na boku tworzy biodra. Rozstaw te kształty tak, by zostawić miejsce na szyję i brzuch.
Dodaj kończyny (ręce i nogi). Zacznij od rysowania dwóch obojczyków wystających z klatki piersiowej. Przyjrzyj się rysunkowi, by zobaczyć, jak długie powinny być kończyny — oznaczenie stawów pomoże ci ustalić właściwe proporcje. Nogi są znacznie dłuższe od rąk. Zauważ, że staw nadgarstka dłoni z lewej strony obrazka znajduje się w równej linii ze stawami na górze nóg.

Krok 2Edytuj

KsiążkaAnatomia2

Narysuj niektóre krzywizny wokół głównych kości, by zaznaczyć, gdzie będzie znajdowało się ciało i mięśnie — nie przejmuj się na razie stawami. Pamiętaj, że góra nóg (uda) będzie szersza niż część poniżej kolan (łydki). Górne części rąk powinny być nieco szersze od przedramion. Dorysuj też szyję i bark.

Krok 3Edytuj

KsiążkaAnatomia3

Wypełnij brakujące części zarysu i zobacz, jak ciało nabiera kształtu przed twoimi oczyma. Zaokrąglij ramiona, by wyglądały na silne. Naszkicuj krzywe w łokciach i nadgarstkach, ale na zewnątrz każdego nadgarstka powinno znajdować się małe zagięcie ukazujące kość. Narysuj niektóre krzywizny klatki piersiowej tak, jak pokazano na obrazku i dodaj linie talii. Teraz przejdźmy do nóg — pod tym kątem, stawy kolan i kostki lekko wystają na zewnątrz po bokach.
Spróbuj nadać łokciom jakiś kształt — zauważ, że kciuki mają umięśnioną część, więc bardziej ją tu zaokrąglij. Dodaj stopy, ale nie przejmuj się nimi zbytnio, ponieważ dokładniej przyjrzymy się stopom i dłoniom później. W końcu zacznij szkicować rysy twarzy i głowę(...).

Krok 4Edytuj

KsiążkaAnatomia4

Zaznacz linie kostiumu kąpielowego Postaci i bardziej określ jej palce stóp i dłoni. Teraz dodaj parę szczegółów twarzy i włosom(...).

„Postacie sztuka rysowania mangi” Caroline i Van Huy TaEdytuj

Krok 1Edytuj

KsiążkaAnatomia5

Na lekko odchylonej od pionu osi rysujemy okrąg głowy i barku oraz owale tułowia i ramienia. Klosz rozłożystej sukni szkicujemy w formie dwóch zachodzących na siebie półokręgów.

Krok 2Edytuj

Zaznaczamy rysy twarzy, kontur uczesania. Wstępnie modelujemy kształt ręki i tułowia. U dołu, poniżej talii, dodajemy kolejny półokrąg sukni. Szkicujemy zarys parasolki.

Krok 3Edytuj

KsiążkaAnatomia6

Uzupełniamy szczegóły parasolki i fryzury. Dodajemy koronki przy rękawach i kokardę w talii.

Krok 4Edytuj

Wykańczamy kokardę i uzupełniamy ostatnie szczegóły (guziki, włosy, itp.).